Hrana za lep osmeh



Proleće i leto su godišnja doba koja nas potstiču na zdraviji život sa više kretanja i uravnoteženijom ishranom, jer želimo da se pripremiti za predstojeće tople dane i uživanje na plaži. Ipak uravnotežena ishana nije značajna samo za telo i duh, već i za lep osmeh. U nastavku pročitajte koji su vitamini i minerali, prema mišljenju američke Akademije za opštu dentalnu medicinu, važni za zdravlje zuba i desni i koju je hranu najbolje izbegavati.

Vitamini i minerali

Kalcijum

Kalcijum je najzastupljeniji mineral u telu te je neophodan za razvoj i zdravlje kostiju i zuba. Njegov nedostatak povećava rizik od nastanka upale desni i pojave karijesa.

Namirnice koje sadrže kalcijum: brokoli, kineski kupus, mleko i mlečni proizvodi, mahunarke, školjke i smokve.

Gvožđe

Nedostatak gvožđa može uzrokovati glositis – upalu sluznice jezika i pojavu ranica.

Namirnice koje sadrže gvožđe: crveno meso, jetra, žitarice celog zrna, crvena paprika, tamnozeleno lisnato povrće i lešnik.

Vitamin B3 (niacin)

Nedostatak vitamina B3 može uzrokovati pojavu neugodnog zadaha i afti u ustima, ali na svu sreću sadrže ga brojne namirnice te se vrlo jednostavno može uneti u organizam odgovarajućom ishranom.

Namirnice koje sadrže vitamin B3: iznutrice, pileće meso, riba i jaja, avokado, urme, paradajz, zeleno lisnato povrće, brokoli, alga spirulina, oraščići, mahunarke i integralne žitarice.

Vitamin B12 i B2 (riboflavin)

Afte u ustima mogu nastati i usled nedostatka ta dva važna vitamina (B12 i B2).

Namirnice koje sadrže vitamin B12 i B2: vitamin B12 – crveno i pileće meso, jetra, svinjetina, ribe, mleko i mlečni proizvodi; vitamin B2 – kvasac, jaja, spanać, bademi. Oba vitamina sadrži i alga spirulina.

Vitamin C

Nedostatak vitamina C može uzrokovati krvarenje desni i kasnije gubitak zuba.

Namirnice koje sadrže vitamin C: jagode, papaja, agrumi, sirova crvena paprika, prokelj, brokoli, grašak, kupus i krumpir.

Vitamin D

Vitamin D je vrlo značajan, jer pomaže telu da apsorbuje kalcijum. Čovek koji je izložen suncu, za svoje potrebe prima dovoljno vitamina D, a njegov nedostatak može se osetiti kao peckanje u ustima, gorak ukus ili ukus po metalu te smanjenje čvrstoće zuba. Nedostatak vitamina D može oslabiti zubno meso te zube učiniti poroznima i više podložnima nastanku karijesa.

Namirnice koje sadrže vitamin D: mleko, riba, neobrađeni maslac, žumance i jetra.

Hrana za NElepe osmehe

Neke namirnice su štetne za naše zube. Možemo ih se odreći ili smanjiti njihovo konzumiranje, ali u svakom slučaju treba izuzetno paziti na temeljnu oralnu higijenu.

Ugljenihidrati

To su šećeri – glavni neprijatelji zdravih zuba. Prerađujući šećere, mikroorganizmi koji se nalaze u zubnim naslagama na površini zuba stvaraju velike količine kiselina koje razaraju zubnu gleđ i uzrokuju karijes. Namirnice bogate ugljenimhidratima, poput krumpira, hleba, testenine, slanog peciva, za zube mogu biti gotovo isto štetne koliko i šećeri (slatkiši).

Lepljive namirnice

Suvo grožđe, energetske pločice od žitarica, žele bombone i med namirnice su koje se izuzetno lepe na zube. Pljuvačka, koja je inače naš prirodni štit od šećera, vrlo teško ispere šećer sa njih.

Žvakaće gume, bombone i lizalice

Ti su slatkiši vrlo štetni za zube jer se šećer koji sadrže razvlači po zubima stvarajući svojevrsni slatki plašt. Uvek kad je šećer u ustima prisutan duže vremena, povećava se mogućnost nastanka karijesa

Gazirana pića

Ta pića u sebi sadrže puno šećera. Prema nekim podacima boca bezalkoholnog gaziranog pića od 2,5 dcl sadrži 10 čajnih kašika šećera. Gazirana pića uzrokuju kiselinsku eroziju zubne gleđi, zub slabi te dolazi do stanjivanja i odlamanja njegovih rubova. Budući da prilikom prekomernog unosa pića sa mehurićima, zdravi zubi mogu biti ugroženi, nega zuba mora biti još temeljnija.

Prirodni sokovi

Ovi sokovi takođe sadrže velike količine šećera, što može uzrokovati oštećenje zubne gleđi i nastanak karijesa.

Temeljno čišćenje zuba

Za lep osmeh nije bitno samo brinuti za uravnoteženu ishranu, već se valja posvetiti i redovnom i temeljnom čišćenju zuba. Na taj način biće uklonjene bakterije iz zubnih naslaga, koje su ujedno i glavni uzročnik nastanka karijesa i upale desni. Za bolju oralnu higijenu možete učiniti mnogo ako zube temeljno i precizno očistite ujutro i uveče. Temeljnim i redovnim četkanjem uklanjamo mekane zubne naslage, odnosno bakterije i time smanjujemo mogućnost nastanka karijesa i upale desni. Najbolje je upotrebljavati mekanu četkicu za zube sa nekoliko hiljada finih, tankih vlakana, sa kojom ćete moći efikasno i bez upotrebe prevelikog pritiska temeljno ukloniti zubne naslage sa zuba i iz ruba desni. Nikako nemojte zaboraviti da očistiti i interdentalne prostore. Koristite interdentalnu četkicu odgovarajuće veličine i/ili zubni konac.